2009. március 1., vasárnap

Veszprém

Az elmúlt két napot Veszprémben töltöttük a Vojtinásokkal egy bábdramaturgiai konferencián.
M.Tóth Gézával Lewis Carroll: Gruffacsór című versét dolgoztuk fel.
Köszönöm mindenkinek a közös munkát!

A Gruffacsór
Nézsonra járt, nyalkás brigyók,
Turboltak, purrtak a zepén,
Nyamlongott mind a pirityók,
Bröftyent a mamsi plény.

"Kerüld a Gruffacsórt, fiam,
A foga tép, a karma metsz!
Ne járj, hol grémmadár csuhan
S a böszhedt Gyilkanyessz!"

Kapta döfke kardját a smorc,
Rég csüszte már a nyúf vadat -
Megállt a vén plakány tövén
A tamtam-lomb alatt.

Állt felhergült eszmék között,
S ím Gruffacsór - a szeme láng
-Hussongva és mortyogva jött
A kuszmadt fák iránt.

Egy! Kettő! Egy! Kettő! - csihant
A döfke penge nyisz-nyasza!
Metélte szét, kapta fejét
S diadalgott haza.

"Hát megölted a Gruffacsórt?
Keblemre, fürgeteg fiam!
Dicshedj soká! Hujhé, hurrá!"
S csuklantott boldogan.

Nézsonra járt, nyalkás brigyók
Turboltak, purrtak a zepén,
Nyamlogott mind a pirityók,
Bröftyent a mamsi plény.


IV. Bábdramaturgiai Konferencia (február 27-28)
Veszprém Kabóca bábszínház
2009-es konferenciánkon nagy hangsúlyt fektetünk a társművészetek dramaturgiai gondolkodásának megvizsgálására és megértésére.
A bábszínházi dramaturgiában nagyobb szerepet kap a zenei és a képi dramaturgia, mint az általános színházi gyakorlatban. Előadóink nyitottak a művészeti ágak közötti „átjárásokra” és foglalkoznak az általuk vizsgált művészeti ágak azon határterületeivel, amelyek ismerete izgalmas lehet a bábszínházi gyakorlatban is.

Előadók:
Atlasz Gábor festő- és pantomimművész
Geréb Anna filmtörténész
Kiss Erzsi énekes
M. Tóth Géza filmrendező
Konferencia-előadás:
Geréb Anna filmtörténész a némafilmek dramaturgiáján keresztül mutatja be a mozgóképi „mesemondás” sajátosságait. Az előadást filmvetítés követi.
Wayang Kulit bábkiállítás:
A Wayang Kulit bábokat bemutató kiállítást a veszprémi Művészetek Háza rendezte meg Dus Polett és László Károly gyűjteményéből. A tárlatot Dus Polett mutatja be az érdeklődőknek.

Műhelymunkák:
A konferencia ideje alatt három műhelyben folyik a munka. A műhelyek vezetői ismert művészek. Irányításukkal nem mindennapi szövegeket (Christian Morgenstern: A hal éji éneke, Lewis Carroll: Szajkóhukky és Lewis Carroll: Gruffacsór) dolgoznak fel a résztvevők oly módon, hogy a műhelymunkák eredményei is megtekinthetőek legyenek a konferencia záróprogramjaként.

Műhelyvezetők:

Atlasz Gábor
„Összművészeti szerepvállaló”, aki gyakran szerepel mozgásszínházi akciókkal kiállításmegnyitókon. Néhány jellemző munkája: A varrógép, az esernyő, a boncasztal és a nikkelszamovár (szürrealista festményekre koreografált színházi előadás), Ádám és Éva (táncmetszet Dürer nyomán).

Kiss Erzsi
A "KissErzsiNyelv" szülőanyja, amelynek legfőbb jellemzői a szabad asszociációk és az érzelmekkel átitatott szövegtelen énekszöveg. Zenéjében a játékosság, a zenei ötletek, a humor nagyobb hangsúlyt kap, mint általában. Számos filmrendezőt, színházi és tánszínházi rendezőt ihletett közös munkára zenekarával, az Egy Kiss Erzsi Zenével.


M. Tóth Géza
Az animáció Mestere, akinek legismertebb munkája az Oscar-díjra jelölt Maestro. 3D technikával készült filmjeinek gondolkodásmódja erős rokonságot mutat a bábos világlátással. Munkáiban kiemelten fontos szerepet kap a zene, hiszen maga is aktív zenész, csellón és nagybőgőn is játszik. Kérjük a jelentkezőket, hogy hangszereiket ne felejtsék otthon!

2 megjegyzés:

szarvasmici írta...

Sajnos a bábdramaturgiához vajmi keveset értek, mondhatnám semmit, de a Maestro-val megcsillantottál az elmémben valamit, az a kis filmecske annyira kedvemre való volt, hogy a telefonomban őrzöm, így aztán bármikor meg tudom nézni.
És ez a versike -mostanra el is felejtettem a címét, olyan furmányos- nagyon aranyos. Majd ezt is jól elcsenem innen, hogy elraktározhassam.

Hell Krisztina (Kiky) írta...

Örülök, hogy még ezzel a "szakmázással" is örömöt szereztem:)